Mi van a fűben?
akadálymentes mese | könnyen érthető | látásfejlesztő
Hogyan épül fel a mese?
Mesénkben a földön és fűben rejtőző, kisebb-nagyobb, olykor egészen apró élőlényeket figyelhetik meg a gyermekek. Közelebb hozza gyermekekhez a környezeti jelenségeket, mint a reggel, este, szélsusogás és harmat. Segít megismerni a földben és a fűben élő állatokat, bogarakat és azok jellemzőit.
Az összesen négy változat közül, vizuálisan ezt a videót terveztük a legkomplexebbre.
Kommunikáció szempontjából, ahogy mindig, most is ügyeltünk a könnyen érthetőségre. A mese cselekménye keretezett, jól követhető. Tempója lassabb, hogy a gyermekeknek elegendő idejük legyen megfigyelni, befogadni és feldolgozni egy-egy tartalmi elemet.
Mit fejleszt?
A mesénk játékosan, mégis hatékonyan fejleszti a vizuális alapfunkciókat, úgy mint a:
tekintetrögzítést (fixálást),
tekintetváltást (a tekintet váltását egyik képről a másikra),
követést (a mozgó képek tekintettel való követését különböző irányokban),
pásztázást (a tekintet váltását több képi elem között).
Fejleszti továbbá a:
látási figyelmet és annak fenntartását,
vizuális memóriát,
ábra- és képfelismerést,
képi-vizuális tartalmak jelentéssel való megtöltését.
Mesenézés közben a színek megnevezését is gyakorolhatjuk.
Látásteljesítmény és vizuális feldolgozás szempontjából elsősorban azoknak a gyerekeknek ajánljuk, akik gyakorlottabbak a képek és ábrák nézegetésben, -felismerésben. Továbbá egyre ügyesebben használják, de még gyakorolják a vizuális alapfunkciókat.
A mesénk a kommunikáció több területére is fejlesztőleg hat.
Fejleszti a beszédértést, mert:
A mese szövege és tartalma rövid és egyszerű mondatokból áll.
Cselekménye jól követhető, minden képkockán a szöveg értelmének megfelelő kép jelenik meg.
Egy-egy fogalomhoz vizuális megjelenítés kapcsolható.
A hangeffektek segítenek összekapcsolni a mesében megjelenő tartalmak valós hangjait a fogalommal.
A mesélő lassú, tiszta beszéd tempót alkalmaz.
A mese megnézésével támogatjátok a beszédprodukciót és a hangutánzást, valamint a passzív és aktív szókincs gyarapodását.
A meséhez tartozó gesztusjeleket is megtaláljátok a YouTube csatornánkon, a gyermekek alternatív-agmentatív kommunikációfejlesztése céljából.
A gondolkodás a kognitív, más néven megismerő funkciók egyik eleme. A megismerő funkciók egy gyűjtőfogalom, amely olyan alapvető területeket foglal magába, mint:
a figyelem, megfigyelőképesség
az észlelés-érzékelés
az emlékezet
a gondolkodási funkciók.
A Mi van a fűben? című mesénk szinte észrevétlenül fejleszti:
a térben való tájékozódást, irányok megismerését: fent, lent, középen.
a szerialitást, sorrendiséget.
a figyelem tartósságát, elmélyültségét, terjedelmét.
a vizuális és akusztikus ingerek érzékelését, észlelését.
a rövid és a hosszú távú emlékezetet.
az egyszerű összefüggések, ok-okozati kapcsolatok kialakítását.
a környezet szűkebb és tágabb megismerését.
az elemi fogalmak kialakítását.
és a különbségek, változások megfigyelését.
Hogyan nézzük otthon a mesét?
Teremts nyugodt környezetet.
Nézzétek meg a Mi van a fűben? című mesét.
Figyeld meg a gyermeked reakcióit! Mi kelti fel a figyelmét? Az élénk színű ábrák vagy a mozgó képek, esetleg a hanghatások?
A videó tempóján gyorsíthatsz vagy lassíthatsz.
Ha gyermeked jobban szereti, hogy Te olvasol neki, akkor kapcsold ki a videó narrációját és olvasd fel Te a szöveget!
Az élmény érdekében játssz a hangoddal!
Állítsd meg a mesét! Ha egy adott rész érdekes számára, beszéljetek róla.
Megállíthatod akkor is, ha úgy érzed több idő szükséges a feldolgozásra.
Hogyan játszuk el a mesét?
A mese megnézése után menjetek ki a szabadba, kutassatok a fűben, keressétek meg a mesében szereplő állatokat.
Figyeljétek meg, hogy csúszik a csiga, hogyan másznak a hangyák!
Hozzátok közelebb a gyerekekhez az apró dolgokat, hogy jól meg tudják őket nézni, figyelni: szedjetek füvet, virágot, csigaházat, követ és biztonságosan megfogható élőlényeket.
Beszéljétek meg közösen, hogy kik a szereplők és mit csinálnak!
Játsszátok el a mesét benti környezetben vagy próbáljatok ki olyan élményekkel teli tevékenységeket a szabadban, amik megjelennek a mesében.
Jelenítsétek meg a történetet tárgyakkal! Így a cselekmény könnyebben befogadhatóvá válik gyermeked számára.
Mi kell hozzá? Egy kis kreativitás! Használjatok otthon is fellelhető eszközöket!
Vond be gyermeked az előkészületekbe! Gyűjtsétek össze együtt a tárgyakat!
A szél megjeleníthető legyezővel.
A pókhálóhoz használj fel vattát vagy fonalat.
Játsszatok ujj- vagy kézbábokkal, figurákkal, plüssökkel.
Érzékeltesd a sötét és világos fényviszonyokat a lámpa fel- és lekapcsolásával vagy egy világos és sötét helyiségbe való belépéssel.
Figyeld gyermeked reakciót! Tükrözd vissza az érzelmeit!
Ha gyermeked egy-egy rész megragadja, játsszátok el újra és újra!
Bátran variálj a mese tartalmán is és adjatok hozzá új történéseket is!