Mi van a fűben?

akadálymentes mese | könnyen érthető | látásfejlesztő

Hogyan épül fel a mese? 

Mesénkben a földön és fűben rejtőző, kisebb-nagyobb, olykor egészen apró élőlényeket figyelhetik meg a gyermekek. Közelebb hozza gyermekekhez a környezeti jelenségeket, mint a reggel, este, szélsusogás és harmat. Segít megismerni a földben és a fűben élő állatokat, bogarakat és azok jellemzőit.

Az összesen négy változat közül, vizuálisan ezt a videót terveztük a legkomplexebbre.

Kommunikáció szempontjából, ahogy mindig, most is ügyeltünk a könnyen érthetőségre. A mese cselekménye keretezett, jól követhető. Tempója lassabb, hogy a gyermekeknek elegendő idejük legyen megfigyelni, befogadni és feldolgozni egy-egy tartalmi elemet.

Mit fejleszt?

A mesénk játékosan, mégis hatékonyan fejleszti a vizuális alapfunkciókat, úgy mint a:

  • tekintetrögzítést (fixálást),

  • tekintetváltást (a tekintet váltását egyik képről a másikra),

  • követést (a mozgó képek tekintettel való követését különböző irányokban),

  • pásztázást (a tekintet váltását több képi elem között).

Fejleszti továbbá a:

  • látási figyelmet és annak fenntartását,

  • vizuális memóriát,

  • ábra- és képfelismerést,

  • képi-vizuális tartalmak jelentéssel való megtöltését.

Mesenézés közben a színek megnevezését is gyakorolhatjuk.

Látásteljesítmény és vizuális feldolgozás szempontjából elsősorban azoknak a gyerekeknek ajánljuk, akik gyakorlottabbak a képek és ábrák nézegetésben, -felismerésben. Továbbá egyre ügyesebben használják, de még gyakorolják a vizuális alapfunkciókat.

A mesénk a kommunikáció több területére is fejlesztőleg hat.

Fejleszti a beszédértést, mert:

  • A mese szövege és tartalma rövid és egyszerű mondatokból áll.

  • Cselekménye jól követhető, minden képkockán a szöveg értelmének megfelelő kép jelenik meg.

  • Egy-egy fogalomhoz vizuális megjelenítés kapcsolható.

  • A hangeffektek segítenek összekapcsolni a mesében megjelenő tartalmak valós hangjait a fogalommal.

  • A mesélő lassú, tiszta beszéd tempót alkalmaz.

  • A mese megnézésével támogatjátok a beszédprodukciót és a hangutánzást, valamint a passzív és aktív szókincs gyarapodását.

  • A meséhez tartozó gesztusjeleket is megtaláljátok a YouTube csatornánkon, a gyermekek alternatív-agmentatív kommunikációfejlesztése céljából.

A gondolkodás a kognitív, más néven megismerő funkciók egyik eleme. A megismerő funkciók egy gyűjtőfogalom, amely olyan alapvető területeket foglal magába, mint:

  • a figyelem, megfigyelőképesség

  • az észlelés-érzékelés

  • az emlékezet

  • a gondolkodási funkciók.

A Mi van a fűben? című mesénk szinte észrevétlenül fejleszti:

  • a térben való tájékozódást, irányok megismerését: fent, lent, középen.

  • a szerialitást, sorrendiséget.

  • a figyelem tartósságát, elmélyültségét, terjedelmét.

  • a vizuális és akusztikus ingerek érzékelését, észlelését.

  • a rövid és a hosszú távú emlékezetet.

  • az egyszerű összefüggések, ok-okozati kapcsolatok kialakítását.

  • a környezet szűkebb és tágabb megismerését.

  • az elemi fogalmak kialakítását.

  • és a különbségek, változások megfigyelését.

Hogyan nézzük otthon a mesét?

  • Teremts nyugodt környezetet.

  • Nézzétek meg a Mi van a fűben? című mesét.

  • Figyeld meg a gyermeked reakcióit! Mi kelti fel a figyelmét? Az élénk színű ábrák vagy a mozgó képek, esetleg a hanghatások?

  • A videó tempóján gyorsíthatsz vagy lassíthatsz.

  • Ha gyermeked jobban szereti, hogy Te olvasol neki, akkor kapcsold ki a videó narrációját és olvasd fel Te a szöveget!

  • Az élmény érdekében játssz a hangoddal!

  • Állítsd meg a mesét! Ha egy adott rész érdekes számára, beszéljetek róla.

  • Megállíthatod akkor is, ha úgy érzed több idő szükséges a feldolgozásra.

Hogyan játszuk el a mesét? 

  • A mese megnézése után menjetek ki a szabadba, kutassatok a fűben, keressétek meg a mesében szereplő állatokat.

  • Figyeljétek meg, hogy csúszik a csiga, hogyan másznak a hangyák!

  • Hozzátok közelebb a gyerekekhez az apró dolgokat, hogy jól meg tudják őket nézni, figyelni: szedjetek füvet, virágot, csigaházat, követ és biztonságosan megfogható élőlényeket.

  • Beszéljétek meg közösen, hogy kik a szereplők és mit csinálnak!

  • Játsszátok el a mesét benti környezetben vagy próbáljatok ki olyan élményekkel teli tevékenységeket a szabadban, amik megjelennek a mesében.

  • Jelenítsétek meg a történetet tárgyakkal! Így a cselekmény könnyebben befogadhatóvá válik gyermeked számára.

  • Mi kell hozzá? Egy kis kreativitás! Használjatok otthon is fellelhető eszközöket!

  • Vond be gyermeked az előkészületekbe! Gyűjtsétek össze együtt a tárgyakat!

    • A szél megjeleníthető legyezővel.

    • A pókhálóhoz használj fel vattát vagy fonalat.

    • Játsszatok ujj- vagy kézbábokkal, figurákkal, plüssökkel.

    • Érzékeltesd a sötét és világos fényviszonyokat a lámpa fel- és lekapcsolásával vagy egy világos és sötét helyiségbe való belépéssel.

  • Figyeld gyermeked reakciót! Tükrözd vissza az érzelmeit!

  • Ha gyermeked egy-egy rész megragadja, játsszátok el újra és újra!

  • Bátran variálj a mese tartalmán is és adjatok hozzá új történéseket is!